Planowanie posiłków czyli jak ograniczyć marnowanie jedzenia do minimum + planner posiłków i lista zakupów do druku.

Jak planować posiłki i zakupy, by ograniczyć do minimum marnowanie jedzenia. Gratis planner posiłków i lista na zakupy do druku.

Pamiętam, jak kiedyś robiliśmy ogromne zakupy wrzucając do koszyka wszystko to na, co mieliśmy ochotę - bez żadnego planu, ot po prostu z myślą, że może coś z tego ugotujemy w nadchodzącym tygodniu. To były czasy, kiedy wyrzucaliśmy sporą ilość jedzenia. Każdego tygodnia w śmietniku lądował przynajmniej jeden worek wypełniony po brzegi niewykorzystanymi produktami spożywczymi, które albo się przeterminowały albo zwiędły lub zdążyły się po prostu zepsuć. Tydzień po tygodniu wyrzucaliśmy więc nie tylko samo jedzenie, ale także kolejne złotówki. W końcu powiedzieliśmy dość. Koniec marnowania jedzenia i wyrzucania pieniędzy w przysłowiowe błoto. Zmieniliśmy zupełnie sposób robienia zakupów. Zaczęliśmy planować. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzamy mnóstwo pieniędzy, ale przede wszystkim ograniczyliśmy marnowanie jedzenia do minimum. Od kilku lat planujemy posiłki, a zakupy robimy z listą. Postanowiłam więc podzielić się z Tobą kilkoma wskazówkami, które sprawią, że także i Ty będziesz wykorzystywać kupione produkty do maksimum.

PLANOWANIE POSIŁKÓW - CZY TO W OGÓLE MA JAKIŚ SENS?

Wiele osób twierdzi, że planowanie posiłków na cały tydzień totalnie zabija spontaniczność w kuchni, bo przecież skąd możesz być pewna, że w środę faktycznie będziesz chciała zjeść ziemniaczaną zapiekankę. Skoro już ułożysz plan to będziesz się musiała go restrykcyjnie trzymać, a to oznacza, że będziesz jeść to na, co tak naprawdę nie będziesz mieć ochoty. Jeśli masz takie samo podejście do planowania posiłków pozwól, że porozmawiamy sobie teraz o zaletach tworzenia tygodniowego menu.

* OSZCZĘDZASZ CZAS 
Przeznaczasz jeden dzień na przygotowanie jadłospisu na cały tydzień i więcej nie musisz zajmować swoich myśli tym tematem - po prostu zerkasz do menu i już wiesz co dziś na obiad. Skoro wiesz dokładnie jakie składniki będą Ci potrzebne wystarczy, że zrobisz zakupy tylko raz w tygodniu. Dzięki temu nie będziesz musiała wędrować do sklepu w tę i z powrotem, bo akurat zabrakło Ci jakiegoś składnika.

* OSZCZĘDZASZ PIENIĄDZE
Jeśli robisz zakupy raz w tygodniu to nie kupujesz też dodatkowych, zupełnie niepotrzebnych rzeczy. Niech podniesie rękę ten, kto poszedł do sklepu tylko po bułki i nie przyniósł nic więcej. Dobrze wiemy, że to jest praktycznie niemożliwe. Zawsze znajdzie się coś, na co mamy ochotę, a to chipsy, a to jakieś czekoladki. Zakupy robione raz w tygodniu nie tylko dadzą odetchnąć Twojemu portfelowi, ale przyczynią się pozytywnie Twojemu zdrowiu - jedno wyjście oznacza mniej pokus. Dodatkowo dzięki planowaniu posiłków wiesz dokładnie jakie produkty musisz kupić, a które to produkty zużyjesz podczas gotowania w nadchodzącym tygodniu. Wykorzystane do maksimum produkty oznaczają ograniczenie marnowania jedzenia do minimum, a co za tym idzie oszczędność pieniędzy.

* NIE MARNUJESZ JEDZENIA
Kupujesz tylko te produkty, które będą Ci potrzebne do przygotowania zaplanowanych posiłków, więc ograniczasz marnowanie jedzenia do minimum. Nawet jeśli do ugotowania konkretnej potrawy nie wykorzystasz całego produktu możesz go zużyć do końca gotując inną potrawę kolejnego dnia.

* KONTROLUJESZ TO CO JESZ
Dzięki temu, że planujesz wszystkie posiłki z wyprzedzeniem jesteś w stanie skomponować dobrze zbilansowane menu. Łatwiej prowadzić w ten sposób zdrowy tryb odżywiania - możesz ułożyć plan o dostosowanej do Twoich potrzeb kaloryczności. Ponadto stworzony plan posiłków sprawi, że będziesz jeść regularnie, a dzięki temu przestaniesz mieć ochotę na podjadanie.

* SPOŻYWASZ BARDZIEJ RÓŻNORODNE POSIŁKI
Może Ci się to wydawać dziwne, ale tak właśnie jest. Planowanie posiłków wcale nie oznacza nudy w kuchni. Wręcz przeciwnie, dzięki temu, że przygotowujesz menu na cały tydzień masz czas, by poszukać inspiracji w książkach kucharskich czy w Internecie tak, by mieć pewność, że nie będziesz jeść codziennie tego samego.

PLANOWANIE POSIŁKÓW KROK PO KROKU

Na początek wybierz jeden dzień, w którym będziesz robić zakupy na cały tydzień. U nas jest to zazwyczaj czwartek lub piątek. Jeśli już wiesz, kiedy zamierzasz pojechać na zakupy wygospodaruj wolną chwilę dzień lub dwa dni wcześniej, by móc bez pośpiechu przygotować jadłospis na kolejne 7 dni. Weź kartkę papieru i długopis i zaczynamy planowanie.

KROK 1: Przejrzyj lodówkę, zamrażarkę i spiżarnię. 
Posiłki planuj zawsze tak, by najpierw zużyć zapasy, które posiadasz. 

KROK 2: Stwórz bazę ulubionych dań.
Spisz w jednym miejscu swoje ulubione potrawy. Kiedy ugotujesz coś nowego, czego wcześniej nie próbowałaś, a Ci zasmakowało dopisz to danie do listy. W ten sposób będziesz mieć bazę ulubionych, smacznych dań, którą będziesz się mogła posiłkować podczas planowania swojego menu. Taka lista znacznie ułatwi Ci później układnie jadłospisu.

KROK 3: Poszukaj inspiracji w książkach kucharskich i/lub w Internecie.
Przeglądaj książki kucharskie i zaznaczaj potrawy, które Cię zainteresowały, wrzucaj też do zakładek przepisy, na które natrafisz na kulinarnych blogach. Dzięki temu Twoje menu będzie bardziej urozmaicone.

KROK 4: Rozpisz każdy dzień na odpowiednią ilość posiłków. 
Podziel każdy dzień na ilość spożywanych posiłków. W naszym przypadku są to 4 posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad i kolacja). Możesz tu także uwzględnić przekąski.

KROK 5: Zaplanuj każdy posiłek. 
Możesz planować dzień po dniu lub rozpisywać po kolei każdą grupę posiłków. 

KROK 6: Przygotuj listę na zakupy.
Spisz wszystkie produkty, które będą Ci potrzebne do przygotowania posiłków w danym tygodniu.

KROK 7: Sprawdź czego Ci brakuje.
Sprawdź ponownie zawartość lodówki, zamrażarki i spiżarni, by mieć pewność co masz, a czego Ci brakuje. Warto to zrobić, by niepotrzebnie nie dublować produktów. Czasem zupełnie zapominamy, że jakiś produkt już wcześniej kupiłyśmy. 

KROK 8: Ruszaj na zakupy i ciesz się pysznymi posiłkami przez cały tydzień.


PLANNER POSIŁKÓW I LISTA ZAKUPÓW DO DRUKU

Oczywiście planowanie jest dużo przyjemniejsze, kiedy mamy do tego gotowe narzędzia czy formularze. Dlatego też przygotowałam dla Ciebie planner posiłków i listę zakupów (w wersji kolorowej i czarno-białej) do ściągnięcia całkowicie za darmo.


POBIERZ PLANNER POSIŁKÓW (WERSJA KOLOROWA)

POBIERZ PLANNER POSIŁKÓW (WERSJA CZARNO-BIAŁA)


POBIERZ LISTĘ ZAKUPÓW (WERSJA KOLOROWA)

POBIERZ LISTĘ ZAKUPÓW (WERSJA CZARNO-BIAŁA)

Projekty dostępne są do ściągnięcia pod powyższymi linkami. Wystarczy wybrać wersję, kliknąć link i zapisać plik. 
Planner mieści się idealnie na kartce A4, a listy są przygotowane w taki sposób, że drukujesz od razu 3 na jednym arkuszu papieru.
Mam nadzieję, że moje wskazówki okażą się dla Ciebie pomocne, a plannery i listy przydadzą się podczas kolejnego planowania posiłków i robienia zakupów. 

A Ty planujesz posiłki i zakupy czy idziesz na żywioł i kupujesz to na, co masz akurat ochotę, a tym co z tego ugotujesz martwisz się dopiero później?