![Jak efektywnie zarządzać czasem pracy przy pomocy metody pomodoro?](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEis6IvQyedErnNkKDTREZj-WZUn5GTN5N9p3ZWmHoTAXBglCa0vzwNpbBw33vvXinidoT26rWOL3gWTvvFETBjwCpJb7weJEBzG0yREeaBUCKYCmEsN2Fn34ypcK_jj40jlFpPJ52CLXE_o/s16000/pexels-photo-205316.jpg)
METODA POMODORO - CO TO TAKIEGO?
Metoda Pomodoro to sposób zarządzania czasem, który został wymyślony przez Francesco Cirillo. Ta wdzięczna nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza, w kształcie pomidora, którego używał Francesco. Metoda ta polega na podzieleniu czasu pracy na równe części - zwane pomodori (z włoskiego pomidor). Jedno pomodori trwa dokładnie 25 minut. Po tym czasie następuje 5-minutowa przerwa.
![Metoda pomodoro - efektywne zarządzanie czasem.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhgo8HqPkb8akKRibi26N9Ttf8wOd-96rWD2Wyft9_3dHYTdVtAHc1dmZ_OX9uqHvu0FI6ZB7EyCc0lq7uaJCvjIakKKjqzlupuOTgNZl8DIYNd0ugTkOzhJRPoQ1QMj8ZdLNds2ybXtSgA/s16000/numbers-time-watch-white.jpg)
ZASADY - JAK TO DZIAŁA?
Ten sposób organizacji jest bardzo prosty w działaniu - wystarczy znać kilka podstawowych zasad i można zaczynać.
Krok 1: Wybierz projekt. Zrób listę zadań do wykonania.
Krok 2: Ustaw timer na 25 minut.
Kiedy masz do wykonania zadanie, które wymaga od Ciebie poświecenia większej uwagi i czasu, wówczas podziel je na kilka mniejszych.
Krok 3: Skup się wyłącznie na wykonywanym zadaniu.
Nie rozpraszaj się - nie sprawdzaj poczty, nie przeglądaj FB - to może zaczekać. Pracuj do końca wyznaczonego czasu. Jeśli w trakcie pomodori zdasz sobie sprawę, że konieczne, dla ukończenia całego projektu, jest wykonanie kolejnego zadania, którego na liście nie ma, po prostu zanotuj je na kartce - zajmiesz się nim później. Kiedy jednak musisz z jakiejś przyczyny przerwać pracę po powrocie musisz powtórzyć pomodori jeszcze raz.
Krok 4: Kiedy pomodori dobiegnie końca odznacz z listy wykonane zadanie.
Kiedy minutnik zadzwoni nie kontyynuuj dalej pracy, tylko zrób sobie przerwę, na którą zasłużyłaś.
Krok 5: Zrób sobie przerwę.
Po każdym Pomodoro należy Ci się 5 minut przerwy. Po tym czasie zacznij następne zadanie z listy ustawiając kolejne Pomodoro.
Krok 6: Po 4 pomodoro zrób dłuższą przerwę (15-30 minut).
Po tym czasie wróć do pracy na kolejną serię pomodoro. Jeśli masz mniej niż 4 zadania do wykonania po ich wykonaniu zrób krótką przerwę (nie dłuższą niż 5 minut), a potem zacznij cały cykl od nowa - czyli rozpisz kolejne zadania i działaj dalej.
Dlaczego 25 minut? Okazuje się, że jest to optymalny czas, w którym jesteśmy w stanie się skupić. Dłuższe okresy pracy bez przerw sprawiają, że częściej odpływamy w inne kierunki, niekoniecznie związane z wykonywanymi zadaniami. Metoda Pomodoro opiera się na założeniu, że częste przerwy mogą przyczynić się do poprawy sprawności naszego umysłu.
NARZĘDZIA - CZEGO POTRZEBUJĘ ŻEBY ZACZĄĆ?
Zaletą tej metody jest prostota oraz małe wymagania sprzętowe. Jedyne czego będziesz potrzebować to kartka papieru, długopis oraz coś, co będzie Ci odmierzać czas, a więc kuchenny minutnik czy czasomierz w telefonie. Możesz także skorzystać ze strony, na której masz już wszystko ustawione: Marinara Timer.
![Metoda pomodoro jako idealny sposób na zarządzanie czasem pracy.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAG-8-v2jOWEg2HFBIEYYsdIPQiL4GX_XJcmNYD7I0qB3Zw5O3gCgjPLQQjYl-ZP47tkm8H6sEy2IeytAYooL6hL2cMhmUxntdBq-LPRI1hrEzR1K3Hj4Wh_5Xdah3fasFhqzWmTHkWxgB/s16000/notebook-pencil-notes-sketch.jpg)
DLA KOGO? CZY METODA POMODORO TO COŚ DLA MNIE?
Metoda Pomodoro jest dla każdego od studenta przez freelancera, prawnika, nauczyciela po dyrektora wielkiej korporacji. To idealny sposób na organizację pracy i stworzenie większej ilości czasu wolnego. Dzięki zastosowaniu interwałów i braku zewnętrznych oraz wewnętrznych rozpraszaczy jesteśmy w stanie pracować bardziej wydajnie. Wykonujemy poszczególne zadania nie tylko dokładniej, ale i szybciej. Dzięki czemu skracamy czas pracy nad projektem, zyskując przy tym dodatkowy czas.
METODA POMODORO I JEJ ZALETY - JAKIE KORZYŚCI PRZYNIESIE MI PRACA WEDŁUG ZASAD FRANCESCO CIRILLO?
- Przede wszystkim nauczysz się efektywnego zarządzania swoim czasem.
- Nauczysz się panować nad wszelkiego rodzaju wewnętrznymi i zewnętrznymi czynnikami rozpraszającymi.
- Nauczysz się cieszyć wolnym czasem.
- Od teraz nie tylko będziesz bardziej produktywna, ale także zadowolona z życia.
Słyszałaś już o metodzie Pomodoro? Próbowałaś tej techniki zarządzania czasem? A może znasz inne ciekawe sposoby zarządzania czasem pracy? Podziel się swoimi wrażeniami w komentarzach.