11/28/2016

Metoda Pomodoro, czyli jak efektywnie zarządzać czasem pracy.

Odpowiednia organizacja czasu jest kluczem do sukcesu na każdej płaszczyźnie - szczególnie tej zawodowej. Kiedy dodatkowo podjęliście wyzwanie i pracujecie jako freelancer lub prowadzicie własną działalność - dobre zaplanowanie czasu jest podstawą do osiągnięcia zadowalających wyników. Jeśli prowadzicie swój biznes z domowego zacisza to zapewne doskonale zdajecie sobie sprawę z tego, jak rozpraszające potrafi być otoczenie, zwłaszcza jeśli zupełnie nie macie weny i ochoty na spędzanie kilku godzin nad projektem, akurat tego dnia. Wtedy wszystko staje się fascynujące - łącznie z praniem, sprzątaniem i prasowaniem. Jak zatem wyrobić w sobie dobre nawyki i pracować bardziej efektywnie, jednocześnie mając więcej czasu dla siebie? Idealnym rozwiązaniem będzie zastosowanie Metody Pomodoro.

METODA POMODORO - CO TO TAKIEGO?

Metoda Pomodoro to sposób zarządzania czasem, który został wymyślony przez Francesco Cirillo. Ta wdzięczna nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza, w kształcie pomidora, którego używał Francesco. Metoda ta polega na podzieleniu czasu pracy na równe części - zwane pomodori (z włoskiego pomidor). Jedno pomodori trwa dokładnie 25 minut. Po tym czasie następuje 5-minutowa przerwa.


ZASADY - JAK TO DZIAŁA?

Ten sposób organizacji jest bardzo prosty w działaniu - wystarczy znać kilka podstawowych zasad i można zaczynać.

Krok 1: Wybierz projekt. Zrób listę zadań do wykonania.

Krok 2: Ustaw timer na 25 minut. 
Kiedy masz do wykonania zadanie, które wymaga od Ciebie poświecenia większej uwagi i czasu, wówczas podziel je na kilka mniejszych.

Krok 3: Skup się wyłącznie na wykonywanym zadaniu. 
Nie rozpraszaj się - nie sprawdzaj poczty, nie przeglądaj FB - to może zaczekać. Pracuj do końca wyznaczonego czasu. Jeśli w trakcie pomodori zdasz sobie sprawę, że konieczne, dla ukończenia całego projektu, jest wykonanie kolejnego zadania, którego na liście nie ma, po prostu zanotuj je na kartce - zajmiesz się nim później. Kiedy jednak musisz z jakiejś przyczyny przerwać pracę po powrocie musisz powtórzyć pomodori jeszcze raz.

Krok 4: Kiedy pomodori dobiegnie końca odznacz z listy wykonane zadanie. 
Kiedy minutnik zadzwoni nie kontyynuuj dalej pracy, tylko zrób sobie przerwę, na którą zasłużyłeś.

Krok 5: Zrób sobie przerwę. 
Po każdym Pomodoro należy Ci się 5 minut przerwy. Po tym czasie zacznij następne zadanie z listy ustawiając kolejne Pomodoro.

Krok 6: Po 4 pomodoro zrób dłuższą przerwę (15-30 minut). 
Po tym czasie wróć do pracy na kolejną serię pomodoro. Jeśli masz mniej niż 4 zadania do wykonania po ich wykonaniu zrób krótką przerwę (nie dłuższą niż 5 minut), a potem zacznij cały cykl od nowa - czyli rozpisz kolejne zadania i działaj dalej.

Dlaczego 25 minut? Okazuje się, że jest to optymalny czas, w którym jesteśmy w stanie się skupić. Dłuższe okresy pracy bez przerw sprawiają, że częściej odpływamy w inne kierunki, niekoniecznie związane z wykonywanymi zadaniami. Metoda Pomodoro opiera się na założeniu, że częste przerwy mogą przyczynić się do poprawy sprawności naszego umysłu.

NARZĘDZIA - CZEGO POTRZEBUJĘ ŻEBY ZACZĄĆ?

Zaletą tej metody jest prostota oraz małe wymagania sprzętowe. Jedyne czego będziecie potrzebować to kartka papieru, długopis oraz coś, co będzie Wam odmierzać czas, a więc kuchenny minutnik czy czasomierz w telefonie. Możecie także skorzystać ze strony, na której macie już wszystko ustawione: Marinara Timer.


DLA KOGO? CZY METODA POMODORO TO COŚ DLA MNIE?

Metoda Pomodoro jest dla każdego od studenta przez freelancera, prawnika, nauczyciela po dyrektora wielkiej korporacji. To idealny sposób na organizację pracy i stworzenie większej ilości czasu wolnego. Dzięki zastosowaniu interwałów i braku zewnętrznych oraz wewnętrznych rozpraszaczy jesteśmy w stanie pracować bardziej wydajnie. Wykonujemy poszczególne zadania nie tylko dokładniej, ale i szybciej. Dzięki czemu skracamy czas pracy nad projektem, zyskując przy tym dodatkowy czas.

METODA POMODORO I JEJ ZALETY - JAKIE KORZYŚCI PRZYNIESIE MI PRACA WEDŁUG ZASAD FRANCESCO CIRILLO?


  • Przede wszystkim nauczysz się efektywnego zarządzania swoim czasem. 

Metoda Pomodoro nie tylko pomoże Ci w odpowiednim zorganizowaniu planu dnia, ale co najważniejsze da Ci obraz tego, w jaki sposób pracujesz. Dowiesz się jak dużego zaangażowania wymagają od Ciebie konkretne projekty. Czy nie zastanawiało Cię nigdy gdzie ucieka Twój czas? Jakim cudem pracujesz 8 godzin, a zadania piętrzą się w nieskończoność? Dzięki tej technice będziesz mieć wszystko dokładnie udokumentowane - co i kiedy - dzięki czemu dowiesz się ile czasu potrzebujesz na wykonanie konkretnych działań. Po pewnym czasie będziesz w stanie precyzyjnie ocenić ile serii Pomodoro zajmie Ci konkretny projekt. Czas przestanie być Twoim wrogiem, a zacznie pracować na Twoją korzyść.

  • Nauczysz się panować nad wszelkiego rodzaju wewnętrznymi i zewnętrznymi czynnikami rozpraszającymi. 

Pomodoro nauczy Cię jak radzić sobie z nieuniknionymi zakłóceniami tak abyś jednocześnie pozostał w pełni skupiony na wykonywanych zadaniach. Zwykle nic się nie stanie, jeśli przez kilka minut nie oddzwonimy czy nie odpiszemy na maila. Nauczysz się nadawać zadaniom odpowiednie priorytety. Najpierw te najcięższe, wymagające największej uwagi, a dopiero potem czas wolny.

  • Nauczysz się cieszyć wolnym czasem. 

Rozpisanie dnia w formie listy zadań do wykonania sprawi, że Twój plan dnia będzie przejrzysty, a połączenie jej z metodą Pomodoro pozwoli dodatkowo efektywnie je wykonać. Całkowite skupienie na pracy sprawi, że szybciej zakończymy planowane działania i będziemy mogli z czystym sumieniem oddać się relaksowi - bez poczucia, że marnujemy czas, a projekt nadal czeka. Dzięki zastosowaniu metody Pomodoro nie tylko zyskasz więcej wolnego czasu, ale wykorzystasz każdą jego cenną minutę z uśmiechem na ustach.

  • Od teraz nie tylko będziesz bardziej produktywny, ale także zadowolony z życia. 

Odniesiesz sukces i jednocześnie będziesz cieszył się wolnym czasem. Od niedawna wykorzystuję tą technikę w pracy i mogę potwierdzić, że faktycznie działa. Pracuję z domu, więc rozpraszaczy mi nie brakuje - dzięki metodzie Pomodoro pracuję szybciej i bardziej efektywnie, a dodatkowo udało mi się wygospodarować nawet trochę wolnego czasu dla siebie. Jednym słowem - układ idealny.

Słyszeliście już o metodzie Pomodoro? Próbowaliście tej techniki zarządzania czasem?  A może znacie inne ciekawe sposoby zarządzania czasem pracy? Podzielcie się swoimi wrażeniami w komentarzach.
Copyright © 2016 - 2017 healthystyle.pl